Muista käytöstavat ravintolassa

Luomme katsauksen ravintolamaailman kääntöpuoleen, ammattilaisten ja työntekijöiden näkökulmaan ruokaravintolassa työskentelemisestä.

Suomalaiseen ravintolakulttuuriin ei yleisesti kuulu juomarahojen maksaminen, mutta joissakin tasokkaissa ravintoloissa voidaan hyvästä palvelusta maksaa tarjoilijalle ylimääräistä. Yksittäiset palvelualttiit tarjoilijat voivat ansaita tasokkaissa ravintoloissa satoja euroja kuukaudessa oman peruspalkkansa lisäksi. Tarjoilijat arvostavat asiakasta, joka ottaa huomion kovan työn ja palvelualttiuden.

Joskus, jos tasokkaan ravintolan palvelu on huonoa, on mahdollista, että palvelu ei ole vain ammattilaiselle sattunut huono päivä, vaan asiakas omalla toiminnallaan voi käyttäytyä asiattomasti ravintolassa. Luettelemme muutamia asioita, jotka ovat ravintolakäyttäytymisessä virheellisiä tai sopimattomia.restaurant-691397_960_720

  • Tilaamasi annoksen muuttaminen, kun tilaus on mennyt jo eteenpäin työskentelevälle kokille. Kokit ja tarjoilijat tekevät kovaa työtä ja ovat jo todennäköisesti laittaneet asiakkaan tilauksen eteenpäin, jonka peruminen ja muuttaminen ruokatilausjärjestelmään jälkikäteen voi olla monimutkaista ja viedä paljon kiireisen asiakaspalvelijan arvokasta aikaa.
  • Ravintolassa asiattomasti käyttäytyminen huutelemalla tarjoilijalle pöytien yli ja napsuttelemalla sormia saadakseen tarjoilijan luokseen. Tarjoilijat pyrkivät palvelemaan jokaista pöytää ja ovat harjaantuneet tarkkailemaan ruokasalissa olevia asiakkaita ja heidän tarpeitaan tai mahdollisia pyyntöjä. Todennäköisesti ei tarvita suuria koko asiakaskuntaa häiritseviä eleitä saadakseen ammatissaan työskentelevän tarjoilijan huomio.
  • Tarjoilijan pompottaminen edestakaisin. Ammattilainen, joka keskittyy samanaikaisesti useaan asiakkaaseen, toimii tavallisesti järjestelmällisesti niin, että jokainen pöytätilaus otetaan koko pöytäkunnalta samaan aikaan, jonka jälkeen huomio siirretään tuotteiden tarjoilemiseen ja muihin asiakkaisiin. Jos yksilö pyytää aina tarjoilijan ohi mennessä kohtuuttoman paljon uusia toiveita ja vaatimuksia kuten puhtaampaa pöytäliinaa, erilaista haarukkaa, tuulettimen sulkemista ja musiikin vaihtamista, häiritsee se tarjoilijan työtä, vaikka hän haluaakin palvella asiakasta mahdollisimman hyvin.
  • Pöytään istumaan jäävät asiakkaat, kun annokset on syöty, juomat juotu ja laskut maksettu. Ravintolassa työskentely on hektistä, jolloin ruokasalin siivoaminen on tärkeä osa työtä, jotta uudet asiakkaat pääsevät puhtaaseen ja siistiin ympäristöön ruokailemaan. Tarjoilijan työtä saattaa häiritä, jos asiakkaat jäävät asiattomasti ravintolaan notkuilemaan, sillä lopullinen tarkoitushan on tarjota ruokaelämys, ei olohuonetta yleistä oleilua varten.
  • Kiitoksen puuttuminen. Kun asiakas marssii ravintolasta ulos sanaakaan sanomatta, se tulkitaan huonoksi käyttäytymiseksi, sillä asiakaspalvelija odottaa saavansa kiitosta tai vähintäänkin lopputervehdyksen. Jos palvelu tai ruoka ei ole ollut odotusten mukaista, ammattilainen odottaa palautetta, jotta hän voi korjata epäkohdan tai tarjota parempaa palvelua välittömästi. Yleisesti ottaen kaikissa kontakteissa on tapana tervehtiä ja hyvästellä, eikä ravintolassa asioiminen ole poikkeus.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *