Ravintolan menestymisen salaisuudet

Suomalaiset ravintolat ovat yleisesti tasokkaita, tunnelmallisia ja laadukasta ruokaa tarjoavia kokonaisuuksia, joissa työskentelee hyvin koulutettu sekä osaava henkilökunta. Jotta suomalainen ruoka-alan yritys voi kilpailusta huolimatta menestyä, tarvitaan kaikkien työntekijöiden saumatonta yhteistyötä, laadukkaat raaka-aineet, oikea hinta-laatusuhde sekä tarkoitukseen sopiva tila ravintolan toimintaa varten.

Laadukkaat tuotteet

Ruokaillessaan asiakas olettaa saavansa tasokkaita aterioita, jotka on valmistettu ammattimaisella tavalla henkilön tarpeita ja mielihaluja varten. Tuotteiden on oltava tuoreita ja annosten houkuttelevasti aseteltuja sekä oikean kokoisia, jotta henkilö kokee tyytyväisyyden tunteen ruokaillessaan. Oikeanlaisella kokoonpanolla on merkitystä, sillä vaikka ruoka olisi herkullista, jos se ei miellytä asiakasta visuaalisesti, annos voi luoda negatiivisen mielikuvan ravintolassa asioimisesta.

Ruoka-annokset on valmistettava henkilön toivomusten mukaisesti, jolloin esimerkiksi jos ravintolassa asioiva haluaa pihvinsä puoliraakana, on kypsennettävä ruoka oikeiden yleisten standardien mukaan. Ruokavalikoiman on oltava monipuolinen, jotta erilaisille yksilöille riittää sopivasti vaihtoehtoja. Nykyaikaisessa ruokapaikassa on myös otettava huomioon annosten suunnittelussa muuttuneet ruokailutarpeet ja terveyttä edistävät vaihtoehdot, jotka ovat jatkuvasti suuremmassa suosiossa.

Henkilökunnan merkitys menestymisessätables-836228_960_720

Kokkien työpanos on merkittävä hyvän ravintolan menestymisessä, mutta suuri merkitys on myös asiantuntevalla palveluhenkilökunnalla. Ravintolan kannattavuuteen vaikuttaa asiakaspalvelun taso, sillä suomalainen asiakas harvoin valittaa töykeäksi kokemastaan palvelusta. Valittamisen sijaan asiakas yksinkertaisesti jättää tulemasta uudelleen ja vaihtaa ravintolaa sen mukaan missä hyvä palvelu ja tasokas ruoka kohtaavat henkilön kokemalla tavalla.

Tarjoilijoiden on kohteliaisuuden lisäksi oltava asiantuntevia tuotteitaan koskien, sekä ymmärrettävä erilaisten asiakkaiden erityistarpeita esimerkiksi vaikeita allergioita ja ruokaherkkyyksiä kohtaan. Tarjoilijoiden on tarvittaessa kyettävä suosittelemaan asiakkaan sitä toivoessa sopivia annoksia tai viinejä niitä haluaville, jotta asiakas voi kokea mahdollisimman monipuolisen ja tyydyttävän ruokaelämyksen.

Oikea tunnelma

Ruokailusalissa tulee olla riittävästi tilaa, jotta erilaiset asiakasryhmät mahtuvat istumaan tiloissa mielekkäästi. Hinta- laatusuhteeseen vaikuttaa koko ravintolan yleisilme ja puhtaus, jolloin siivoojilla ja salin astioiden keräilijöillä on suuri merkitys yleisilmeen luomisessa. Salin on oltava miellyttävä tunnelmaltaan, eikä siellä saa olla häiritseviä tekijöitä, kuten keittiön meteliä, liian kovalla soitettavaa musiikkia, näköä häiritseviä valaisimia tai rikkinäisiä huonekaluja tai esineitä. Salin sisustuksen tulee kiinnittää huomioita oikeiden värivalintojen, mukavien istuinten sekä sopivan valaistuksen osalta.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *