Terveelliset ateriat luovat päivälle vahvan perustan

Meillä kaikilla on valinnanvaraa sen suhteen, mitä suuhumme laitamme päivän aikana. Säännöllinen ruokaileminen on äärimmäisen suositeltavaa, jotta energiatasomme pysyisivät tarpeeksi korkeina ja tietysti siksikin, että takaisimme vatsamme hyvinvoinnin. Valintoja voi tehdä tietysti monenkin asian suhteen: kuinka usein syö, kuinka paljon syö ja miten terveellistä ruokaa syö päivän aikana. Näillä valinnoilla on todella paljon vaikutusta siihen, kuinka hyvin ihminen voi ja tietysti pidemmällä tähtäimellä terveelliset elintavat heijastuvat myös ihmisen elinikään ja elämänlaatuun.mandarin_oriental_new_york_asiate_restaurant

Usein suositellaan, että aamulla varaisi aikaa terveellisen ja tarpeeksi ravinteikkaan aamiaisen syömiseen. Moni tuleekin syöneeksi aamulla aivan liian vähän jos ollenkaan kiireen yllättäessä. Tämä saattaa kuitenkin johtaa jo keskipäivällä hiipivään väsymyksen tunteeseen. Kun syö tarpeeksi monipuolisen ja energiapitoisen aamiaisen, jaksaa huomattavasti paremmin esimerkiksi tehdä töitä tai opiskella. Terveellinen aamiainen voisi esimerkiksi olla lautasellinen kaura- tai ruispuuroa ja kenties hedelmä tai jugurtti sen ohella. Monelle nopea ja silti todella terveellinen ratkaisu on valmistaa smoothie, johon voi heittää joukkoon erilaisia hedelmiä ja marjoja sekä lisäksi vaikkapa jugurttia tai jotain hedelmämehua.

Lounas on tärkeä osa päivän ruokailua. Jos aamulla ei ole tullut syöneeksi suositusten mukaisesti, täytyy ehdottomasti viimeistään lounaan aikoihin tankata itseensä ravintoa. Usein Suomessa syödään lounas huomattavasti aikaisemmin kuin monessa muussa maassa. Siinä missä esimerkiksi espanjalaiset ja ranskalaiset siirtyvät lounaspöydän ääreen vasta iltapäivällä kolmen aikoihin, ovat suomalaiset jo syöneet lounaansa puolenpäivän tienoilla tai jopa sitä aikaisemmin. Lounaalla on hyvä syödä tasapainoisesti kaikkia ruokaympyrän elementtejä. Usein suositellaan, että viikon aikana pyrkisi syömään mahdollisimman monipuolisesti siten, että tulisi syötyä niin kanaa, kalaa, kasviksia ja muitakin lihoja yksipuolisen dieetin välttämiseksi.

Illallisen syöminen vaihtelee todella paljon ihmisten välillä. Toisille riittää pieni iltapala, kuten vaikkapa voileipä, kun taas toiset ovat tottuneet syömään varsin tuhdin lämpimän aterian vielä illansuussa ennen nukkumaanmenoa. Oli miten oli, ei nukkumaan yleensä kannata mennä aivan täydellä vatsalla. Nälän tunnetta voi päivän aikana ja illemmallakin hoitaa esimerkiksi pienten välipalojen kuten salaattien, voileipien ja jugurttien avulla.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *